Kamome Shirahama, autroa de Endevi i Atelier of Witch Hat, s’alça com un dels màxims exponents del manga actual durant la seva estada al 30è Manga Barcelona
El conte de fades sempre ha sigut real. Entre guspires de màgia i encanteris, Kamome Shirahama somriu rere la ploma. L’autora de Endevi (Milky Way Ediciones) i Atelier of Witch Hat (Milky Way Ediciones) va visitar el 30è Manga Barcelona per redescobrir els seus lectors. La mangaka japonesa va debutar l’any 2011, però no va ser fins un any després que va començar a publicar Endevi a la revista Haruta. Tanmateix, el seu èxit internacional no arribaria fins al 2016 amb la publicació d’Atelier of Witch Hat, una obra de fantasia que pretén desxifrar el secret de la màgia.
Atelier of Witch Hat (Milky Way Ediciones), Endevi (Milky Way Ediciones) i l’spin-off de la seva serie homònima, Kitchen of Witch Hat (Milky Way Ediciones).
Il·lustració original de l’autora japonesa Kamome Shirahama. Kamome Shirahama ©
En una petita aldea viu Coco, una nena alena des de sempre ser maga. Tanmateix, no va néixer amb aquest do. Tot d’una topa amb un llibre i una ploma amb la qual finalment pot definir el color de la màgia amb negre tinta. En dibuixar diferents patrons al paper, la màgia brota i fa realitat l’inimaginable, però res té l’efecte desitjat, ja que les conseqüències són devastadores. Shirahama deu imaginar-se com aquesta nena, incapaç de comprendre les seves accions dins les històries que imagina, perquè, com explica l’autora, el seu dibuix pren autoritat davant el seu traç. Shirahama deixa de ser propietària de la seva pròpia obra. Shirahama proposa una màgia dibuixada, com si es tractés d’una metàfora de la seva pròpia identitat.
“Quan era petita no llegia molt manga. No tenia diners per comprar-me’ls”, confessa Shirahama. “Només els comprava en ocasions especials o quan em refredava un cop a l’any. Molt sovint comprava el primer volum i l’últim d’una sèrie per imaginar-me el que passava pel mix”, afirma l’autora, qui detalla que això va fer-la per crear històries. Ara, explica la japonesa, continua fent el mateix, però amb la diferència que pot “comprar tots els volums alhora”.
Endevi va ser una de les seves primeres obres en què demostra que l’humor i la religió poden ser protagonistes. Eniale i Dewiela són molt amigues, però una és un àngel i l’altre un dimoni. Totes dues abracen la feminitat mentre també són una font incansable de caos al planeta. Visiten diferents ciutats del món, com Nova York o París, per anar-se’n de compres i, de tant en tant, solucionar les destrosses fetes. Sempre amb un estil impecable. El detall de l’obra de Shirahama sorprèn per ser delicat i temptador, en la qual la mangaka pretén parodiar la lluita mil·lenària del cel contra l’infern, tal com Terry Pratchett i Neil Gaiman van fer amb Bons Averanys.
El traç de la màgia
Shirahama inicia el traç d’una nova il·lustració, mostra l’ús de diferents plomes, destacant com l’edat d’aquestes afecta el traç. Les més gastades produeixen línies gruixudes, mentre que les noves són ideals per a detalls més precisos. Aquesta varietat en les eines contribueix a l’enriquiment visual de la seva obra. També confessa que prefereix llapis tous amb una mina més fosca perquè es poden esborrar amb facilitat, deixant un esbós més net. “Dissenyar la roba és la tasca més gratificant”, assenyala l’autora, mentre es dedica a il·lustrar amb cura els detalls tèxtils del personatge. L’escena cobra vida, com la màgia de la seva protagonista a Atelier of Witch Hat.
La mangaka no s’avergonyeix, els seus inicis han estat freelance. Entre 2014 i 2016 va ser portadista per les cobertes de Marvel i DC en alguns dels seus volums més destacats, com Star Wars, Wonder Woman o Bat Girl. Si més no prefereix el manga. “El manga és la millor expressió de la cultura japonesa”, afirma ella. Detalla que agrupa les tradicions més longeves del país nipó, com els espectacles d’ombres o el gravat per traslladar-lo a la cultura popular. D’aquesta manera, Shirahama ha pogut propagar el seu missatge a tot arreu, emprant la faula i la familiaritat del seu dibuix, per afirmar amb bondat que “tots tenim la nostra pròpia màgia”. L’autora japonesa està emocionada. Atelier of Witch Hat arribarà a les pantalles. Aquest 2025 s’estrenarà l’adaptació de la seva obra a l’anime. El primer tràiler i una imatge promocional es van revelar durant el panell dedicat a la sèrie a l’Anime Expo 2024. Ayumu Watanabe (Space Brothers) serà el director de Witch Hat Atelier, treballant des de l’estudi d’animació BUG FILMS. Kairi Unabara s’encarregarà del disseny dels personatges, mentre que la composició musical estarà a càrrec de Yuka Kitamura. Shirahama confessa estar expectant pel que podria ser un punt i a part de la seva obra.
Actualment, a més de completar la sèrie Atelier of Witch Hat amb 13 volums publicats, també es troba supervisant l’spin-off d’Atelier, Kitchen of Witch Hat, dibuixat per Hiromi Satô. Es tracta d’un receptari màgic on els mags protagonistes de la sèrie, Wifey i Orugio, cuinen els seus millors plats per provocar una vergonyosa gana als lectors. Un flam de tassa amb aroma d’arbre de mel o un entrepà d’ou esponjós embolcallat de formatge són algunes de les delícies que amaguen a l’obra de Shirahama.
Amb una mirada al futur, Shirahama explica que abandonarà la fantasia per experimentar amb la ciència-ficció. Un nou pas a la seva carrera que espera ser igual de digne d’invitació per un futur Manga Barcelona.
Primeres pàgines d’Atelier of Witch Hat 1, obra que va donar fama mundial a l’autora, Kamome Shirahama. Avenç del primer capítol. Milky Way Ediciones ©
0 Comments